Tietoa selkokielellä

Tällä sivulla on tietoa Selkosivut.fi -nimisestä palvelusta selkokielellä.

Kuvassa selkosivujen tunnuslogo ja kysymysmerkki.

Mikä on selkosivut.fi?

Talo, jonka sisällä on Selkosivujen tunnus ja logo ja TulkkausILONAn logo.

1. Selkosivut.fi on TulkkausILONA Oy:n tarjoama palvelu.

Kuvassa on selko-ohje ja internetsivuille lisättävät selkomateriaalit.

2. Selkosivut.fi tekee selkokielisiä ja selkokuvitettuja materiaaleja. Materiaalit ovat esimerkiksi paperisia selko-ohjeita tai internetsivuille lisättäviä tekstejä ja kuvia.

Kuvassa on papereita suurella ja sekavalla tekstimäärällä, joka muutetaan selkeään ja tiivistettyyn muotoon.

3. Materiaalit sisältävät selkokieltä ja selkokuvia. Palvelu kokoaa suuresta tekstimäärästä tärkeät tiedot, jotka muokataan selkokielelle.

Kuvassa on talo, jonka sisällä on Selkosivujen logo ja selkokuvia.

4. Selkokielinen teksti kuvitetaan palvelun omilla ILONA-selkokuvilla. ILONA-selkokuvat ovat Selkosivut.fi palvelun suunnittelemia ja piirtämiä. 

Asiakas miettii, mikä Selkosivut.fi on ja on kiinnostunut palvelusta.

Miten palvelu toimii? 

Kuvassa asiakkaalla on puhelin ja tietokone sekä talo, jossa on Selkosivut.fi logo ja ammattilainen.

5. Asiakas ottaa yhteyttä Selkosivut.fi palveluun soittamalla tai sähköpostilla.

Asiakkaalla on kaksi paperia täynnä tekstiä. Asiakkaalla on puhekupla, jossa selko-ohjeen kuva, euron merkki ja kysymysmerkki.

6. Asiakas haluaa ostaa palvelun ja pyytää tarjousta. Asiakas kertoo minkälaisia selkomateriaaleja hän tarvitsee.

Kuvassa on paperi, jonka otsikkona on sana tarjous. Tarjouksessa on euron merkki, kalenterin kuva, kahden selko-ohjeen kuva ja Selkosivujen logo.

7. Selkosivut.fi lähettää asiakkaalle tarjouksen. Tarjouksessa kerrotaan työn hinta, aikataulu ja työn määrä. Asiakas hyväksyy tarjouksen.

Asiakas ja ammattilainen istuvat pöydän ääressä. Henkilöillä on kaksi paperia, joissa on paljon tekstiä ja kaksi selko-ohjetta.

8. Työ aloitetaan aloituspalaverilla. Aloituspalaverissa sovitaan, mikä teksti muokataan selkokielelle ja mitä selkokuvitetaan. Asiakas antaa selkokielelle muokattavat tekstit.

Kuvassa ammattilainen kirjoittaa. Vaikeasta tekstistä tulee helposti ymmärrettävää.

9. Selkosivut.fi palvelun ammattilaiset muokkaavat asiakkaan antamat tekstit selkokielelle. Ammattilaiset suunnittelevat, kuinka selkokielinen teksti selkokuvitetaan. 

Kuvassa ammattilainen antaa ohjeita graafiselle suunnittelijalle. Graafinen suunnittelija piirtää kuvaa.

10. Selkosivut.fi palvelun graafinen suunnittelija tekee selkokuvituksen. Selkokuvituksessa käytetään ILONA-selkokuvia palvelun omasta kuvakirjastosta. Graafinen suunnittelija piirtää lisää selkokuvia tarvittaessa.

Kuvassa teksti ja kuvat menevät samalle paperille.

11. Selkokieliset tekstit ja selkokuvat yhdistetään.

Kuvassa asiakas ja ammattilainen istuvat saman pöydän ääressä.

12. Asiakas ja ammattilainen tapaa välipalaverissa.

Asiakas antaa palautetta selko-ohjeesta. Asiakas ei tykkää selko-ohjeen ensimmäisestä versiosta. Toiseen selko-ohjeen versioon vaihdetaan kuva, jonka asiakas hyväksyy.

13. Asiakas tutustuu selkomateriaaleihin ja antaa palautetta. Selkomateriaaleihin tehdään tarvittaessa muutoksia. Sen jälkeen työ on valmis.

Asiakas on maksanut ja saanut selko-ohjeen. Ammattilainen kertoo informaatiota.

14. Kun asiakas on maksanut työn Selkosivut.fi ammattilaiset lähettävät valmiit selkomateriaalit asiakkaalle. Ammattilaiset antavat asiakkaalle vinkkejä selkomateriaalin käyttämiseen.